Curs "ACOLLIMENT I ADOPCIÓ DES DE LA TEORIA SISTÈMICA"
- Lugar
- online online Castellón España
- Modalidad
- Online
El formulari d’inscripció s’obrirà el dia 18 d’abril a les 17h. El podràs trobar al final de la pàgina.
Format: en línia
Durada: Des del 2 fins al 31 de maig de 2023
Data i horari de les sessions sincròniques: 4, 11, 18, 25 de maig de 16 a 19h
Nº d’ hores: 30h
Idioma: castellà
Nº places: Màxim 50 alumnes.
Termini d’inscripció: fins esgotar les places disponibles.
Dirigit a: Treballadors/es Socials
Objectius generals:
• Exposar eines pràctiques per a la valoració d’idoneïtat en acolliment i adopció nacional i internacional.
• Conéixer com emprar tècniques i estratègies metodològiques en el procés d’acolliment i adoptiu.
• Orientar com actuar per a aconseguir gestionar de manera positiva possibles situacions que es presenten en el procés d’acolliment i adopció.
Objectius Específics:
• Conéixer el marc conceptual i jurídic bàsic de l’Acolliment i l’Adopció Nacional i Internacional per a oferir informació i assessorament a les famílies sol·licitants d’acolliment i adopció i per a fer front a les valoracions d’idoneïtat.
• Valorar la idoneïtat de les famílies sol·licitants a través d’un estudi social que abaste tots els aspectes de la seua vida i context relacional.
• Gestionar l’expedient per a l’assignació de la persona menor d’edat a la família.
• Oferir formació, pautes educatives i habilitats a la futura família respecte a la seua nova situació vital i al xiquet o xiqueta que arriba a la família.
• Orientar, assessorar i educar a les famílies per a fer front a situacions quotidianes i possibles conflictes a nivell familiar.
• Intervindre en les estructures i dinàmiques familiars sota un enfocament sistèmic per a modificar la problemàtica familiar, satisfer les necessitats del sistema i potenciar els seus recursos interns.
• Intercedir en els casos en què les persones menors d’edat decidisquen conéixer els seus orígens i afavorir espais i pautes adequats per a dur a terme les trobades.
Continguts:
MÒDUL 1. INTRODUCCIÓ Al MARC CONCEPTUAL I TRETS JURÍDICS BÀSICS DE REGULACIÓ PER A l’ACOLLIMENT I L’ADOPCIÓ
1. Conceptes bàsics sobre situació de desemparament i mesures de protecció del xiquet la xiqueta o adolescent.
2. Normativa reguladora
3. Conceptes bàsics de la pràctica del Treball Social en Acolliment i Adopció des de la Teoria Sistèmica.
MÒDUL 2.- METODOLOGIES DE VALORACIÓ PER A FAMÍLIES D’ACOLLIMENT I ADOPCIÓ
1. Requisits per a ser família acollidora i adoptant.
2. Informe Social d’Idoneïtat.
2.1. Objectius.
2.2. Criteris Valorables.
2.3. Instruments i Metodologia de Valoració.
2.4. Com Abordar la Valoració i Redactar l’Informe d’Idoneïtat
3. Gestió de l’Expedient.
MÒDUL 3.- ASPECTES A TINDRE EN COMPTE EN ACOLLIMENT I ADOPCIÓ DES DE LA TEORIA SISTÈMICA
1. Informe Social Post-Adoptiu
2. Intervencions en les estructures i dinàmiques familiars sota un enfocament sistèmic per a intervindre en la problemàtica familiar, satisfer les necessitats del sistema i potenciar els seus recursos interns.
2.1. Vincle i Lleialtat
2.2. Pertinença, Inclusió i Permís
2.3. Els Duels en l’Adopció: Duel de la Infertilitat i Duel de l’Abandó.
2.4. Prevalença.
2.5. Equilibri
2.6. Sistèmica Transgeneracional.
3. Gestió positiva dels conflictes que sorgeixen a nivell familiar o intergeneracional mitjançant intervencions mediadores.
3.1. Servei Post-Adopció.
3.2. Competència Social i Problemes de Conducta.
3.3. La Cerca de l’Origen i el treball de la Història de Vida.
Metodologia:
Per a conéixer i aprofundir en la normativa sobre acolliment i l’adopció nacional i internacional, així com en les estructures i dinàmiques familiars des d’un enfocament sistèmic, es divideix el contingut en tres mòduls. Es troben interrelacionats, establint recordatoris dels mòduls precedents en els següents interconnectant els continguts per a oferir una visió global del procediment de valoració d’idoneïtat, seguiments i les dinàmiques que tenen lloc en els processos d’acolliment i adopció.
El 25% del contingut és audiovisual. S’incorporen documentals, reportatges periodístics, entrevistes i ponències de professionals, seleccionats per la seua sensibilitat cap a la temàtica tractada i relacionats directament amb el contingut escrit del temari. S’ofereix així l’oportunitat de compatibilitzar el temps dedicat a la seua audició, amb la realització de tasques quotidianes.
S’oferiran quatre sessions sincròniques en línia obligatòries de 3 hores de duració cadascuna. L’alumnat podrà interactua directament en aquestes sessions amb les docents i el contingut de cada sessió estarà relacionat amb el contingut dels mòduls. Durant la lectura del temari apareixen apartats per a ampliar la informació si es desitja. De la mateixa manera, al final de cada mòdul s’indica la bibliografia utilitzada juntament amb material complementari: documents escrits, estadístiques i material audiovisual.
Avaluació: Cada mòdul serà avaluat de manera independent a través d’un qüestionari tipus test de 15 preguntes. L’emplenament de l’avaluació de tots els mòduls serà necessària per a obtindre el certificat a més de l’assistència virtual obligatòria a les quatre sessions sincròniques.
Curs gratuït. Finançat per la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives.
Curs organitzat pel Col·legi Oficial de Treball Social de València i pel Col·legi Oficial de Treball Social de Castelló.